Tuesday, April 28, 2009

Erti Mesej Error Ketika Akses Internet

pada kali ini aku nak kongsi tips error dekat internet dalam erti kata lain memahi masalah ralat yang dipaparkan dan memudahkan anda memahami permasalahan dan tidak buta it

500 – Internal Server Error-->Maksud error di atas di ertikan sebagai adanya masalah atau kesalahan dalam server internal pengguna/website sehingga korang tidak boleh mengakses website yang bersangkutan, ini kerana administrator webiste belum memperbaiki mesej kesalaahan tersebut.
404 - Not Found-->Ada beberapa hal yang menyebabkan munculnya mesej kesalahan di atas :Data di database sebelumnya sudah ada, namun sudah dihapuskan atau dihilangkan dari database server.-->Terjadi gangguan akses Internet atau down-->Jika akses Internet tetap gagal, maka kemungkinan halaman tersebut memang tidak ada-->Terjadi kesalahan penulisan alamat
URL400 - Bad Request-->Pesan kesalahan tersebut dialami oleh server yang tidak boleh mengerti perintah dari client. Penyebabnya pada umumnya, berupa kesalahan script coding di server, sehinggalah administrator server itu sendiri yang mengatasinya.
403 - Forbidden-->Mesej kesalahan tersebut memiliki dua alasan :-->Menandakan bahawa halaman Website tidak dapat diakses kerana telah diatur demikian dalam servernya.-->Owner atau pemilik website belum membayar sewa hosting ke perusahaan pemilik server, sehingga terjadi pemblokan dari pihak perusahaan server.
408 - Request Timeout-->Mesej ini memiliki alasan bahawa timer atau waktu untuk mengakses swebsite telah tamat. Hal tersebut disebabkan oleh akses Internet yang cukup lambat, dan server biasanya memiliki timer atau batas waktu tertentu dalam pengaksesan data dalam database-nya.
401 - Unauthorized-->Mesej kesalahan tersebut ertinya user tidak memiliki autorize atau keizinan untuk mengakses halaman web tersebut. Biasanya Website / Forum diberi pengaman username dan password, sehingga korang tahu username dan password bagi akses forum tersebut.

No comments:

Post a Comment