Sunday, April 26, 2009

cara mengetahui perkakasan hardware dalam komputer







Untuk mengetahui apa yang ada di dalam komputer anda TANPA membukanya dan juga meng-install apa-apa program tambahan, anda hanya perlu membuka apa yang dipanggil ‘Device Manager’
1. Klik kanan pada ‘My Computer’. Pilih ‘Manage”





2. Klik ‘Device Manager’ pada menu ‘Computer Management’



Di sini, anda boleh melihat semua komponen komputer yang terdapat dalam komputer anda. Katakan yang saya ingin tahu network card apakah yang ada dalam komputer yang sedang saya guna (andaikan konon-kononnya saya tak tahu )
Apabila saya semak pada ‘Device Manager’, saya lihat ada ‘802.11b USB 2.0 Wireless LAN Adapter’ pada ‘Network Adapters’. Maka, saya tahulah network card yang ada dalam komputer ini, dari jenis USB Wireless LAN Adapter.
Andaikan anda sambung satu komponen, contohnya Printer, pada slot USB komputer anda, ia akan kelihatan pada submenu ‘Universal Serial Bus Controllers’. Jika tidak kelihatan, ini bermakna komputer anda tidak dapat mengesan komponen anda
Okay, selamat ‘explore’ Device Manager anda!

No comments:

Post a Comment